اشغال چهارم مهران توسط دشمن

تاریخ و زمان ارسال : 1397-12-20 20:51

اشغال چهارم مهران توسط دشمن

شناسنامه عملیات
تاریخ عملیات
1367/04/31 
فرماندهی
ارتش عراق 
سازمان رزم
لشکر 17 زرهی و 4 تیپ تقویت شده 
سازمان پدافند کننده
لشکر 11 امیرالمومنین (ع)از سپاه  و لشکر 84 خرم آباد از ارتش
سطح نبرد
حملات دشمن 
جبهه نبرد
چنگوله - مهران - صالح اباد - میمک 
 
شرح مختصر نبرد:
پس از پذیرش قطع نامه 598 از سوی ایران ارتش عراق با یک لشکر و چهار تیپ تقویت شده به منطقه عمومی مهران یورش آورد؛ با تهاجم دوباره عراق، لشکر 11 امیرالمؤمنین از سوی جانشین فرماندهی کل قوا - آقای ‌هاشمی رفسنجانی - مأموریت یافت تا علاوه بر پدافند سرزمینی ، یگان‌های ارتشی را در خطوط دفاعی پشتیبانی و حمایت نماید.
 
ابتدا دشمن در 31 تیرماه 1367 با حمله به خطوط پدافندی لشکر 84 در میمک، آن را اشغال کرد؛ در این شرایط ، گردان506 و 505 لشکر 11 امیرالمؤمنین(ع) به منطقه اعزام شدند و با تشکیل خط پدافندی تا بعد از ظهر روز دوم مرداد ماه توان حرکتی بیش از 80 دستگاه تانک و زره‌پوش ارتش عراق را زمین گیرکردند؛ به طوری که بخشی از یگان های دشمن ناچار به عقب نشینی شدند.
 
هر چند راه های پیشروی دشمن بسته شده بود اما به علت عقب نشینی ناگهانی یکی از یگان های پدافندی خودی ، دوجناح گردان 505 خالی شد و عقبه گردان های 505 و 506 به خطر افتاد در نتیجه تعدادی از رزمندگان از جمله برادران پادیده (پاینده مهر) و غلام ملاحی به شهادت رسیدند و سپس گردان‌های 505 و 506 از ساعت 16 همان روز از محورهای سرنی و گدار خوش عقب‌نشینی کردند.با این عقب‌نشینی نیروهای محورهای اول و دوم ارتش عراق توانستند در منطقه میمک ، با یکدیگر الحاق کنند.
 
روز دوشنبه سوم مرداد که با شروع حرکت زرهی دشمن همراه بود، بخشی از رزمندگان خط مقدم در تنگه سرنی با زره‌پوش‌های دشمن درگیر و در همان لحظات اولیه هفت دستگاه تانک عراق را منهدم کردند. این ضربه باعث شد نیروهای دشمن با به جا گذاشتن شش دستگاه تانک دیگر از منطقه نبرد متواری شوند. پس از آن دشمن با شناسایی مسیر مین گذاری شده، حمله دیگری را آغاز و از سمت راست جاده سرنی پیشروی کرد و توانست نیروهای زرهی‌اش را به سوی صالح‌آباد گسیل نماید؛ هدف این نیروها پس از الحاق در محور گلان، اشغال شهر صالح‌آباد بود. وضعیت جنگ در این روز شکلی دشوار به خود گرفت و در جنگی تن به تن، فرمانده گردان 501 برادر قدرت‌الله صیدی به اسارت دشمن درآمد.
 
در محور سوم پس از عقب‌نشینی گردان‌های قائم آذربایجان، باختران و یاسوج، یگان‌های دشمن با به‌کارگیری تعداد زیادی تانک و زره‌پوش از لشکر 17 زرهی، پیشروی خود را به سمت شمال و شمال خاوری مهران ادامه دادند. این نیروها پس از اشغال مهران و نقاط مهمی مانند سه‌راه صاحب الزمان(عج) و تنگه کنجان‌چم ، در درگیری با یک گردان از لشکر امیرالمؤمنین در دارملک متوقف شدند.
 
منبع:
1. اطلس راهنما10 -مهران در جنگ صفحه 126
2. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.



نسخه قابل چاپ
login