بیت المقدس 5

تاریخ و زمان ارسال : 1397-12-20 04:15

بیت المقدس 5

شناسنامه عملیات
تاریخ عملیات
1367/01/21
رمز عملیات
یا اباعبدالله‌الحسین(ع)
فرماندهی
ارتش جمهوری اسلامی ایران
سازمان رزم
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران 
سطح نبرد
محدود 
جبهه نبرد
مریوان 
مکان عملیات
منطقه عمومی پنجوین
هدف عملیات
وارد کردن ضربه به سازمان رزمی دشمن در منطقه عمومی پنجوین
تلفات دشمن
۳۵۰۰ نفر کشته و زخمی و ۳۱۰ نفر اسیر
 
شرح مختصر نبرد:
عملیات بیت‌المقدس ۵ در 21 فروردین 67 با رمز مبارک «یااباعبدالله الحسین(ع)» و با هدف وارد کردن ضربه به سازمان رزمی دشمن در منطقه عمومی پنجوین به مرحله اجرا گذاشته می‌شود
 
 لشکر28 پیاده‌ی سنندج با کمک تیپ25 تکاور و تیپ55 هوابرد از یگان‌های نیروی زمینی ارتش، در اولین ساعات روز (1367/01/21) عملیات بیت‌المقدس5 را در ارتفاعات منطقه‌ی عمومی پنجوین آغاز کردند. عمده‌ی اهداف تصرف شد، اما بخشی از اهداف در جناح راست عملیات در دست دشمن باقی ماند. عراق در ضد‌حمله‌های خود از گلوله‌ی شیمیایی استفاده کرد
 
در دومین روز (1367/01/22)ازعملیات بیت‌المقدس5، بر اثر فشارهای ارتش عراق به رزمندگان ارتش در ارتفاعات مرزی در مقابل پنجوین عراق، نیروهای مستقر روی ارتفاع سنگ‌ معدن تا روی سه تپه‌ی بزرگ انتهای ارتفاع سنگ‌معدن عقب آمدند و در طول امروز مواضع خود را حفظ کردند.
 
در سومین روز(1367/01/23) از این عملیات در منطقه‌ی مرزی پنجوین، بر اثر فشار دشمن، رزمندگان ارتش از مواضع خود در ارتفاع کله‌قندی عقب‌نشینی کردند. آمار اسرای عراقی از ابتدای عملیات تا کنون به 310 نفر رسیده است. فرمانده سپاه یازدهم امام عسگری سپاه پاسداران در خصوص عملکرد یگان‌های ارتش در عملیات بیت‌المقدس5 در ارتفاعات منطقه‌ی پنجوین به فرمانده نیروی زمینی سپاه گزارش داد. وی گرفتن تلفات زیاد از دشمن؛ چشمگیر بودن عملکرد نیروی هوایی و هوانیروز و شنود قوی را از نقاط قوت عملیات برشمرد و به کمک‌های سپاه در این عملیات اشاره کرد:از جمله یک گردان توپخانه 130 میلی‌متری و 2 قبضه کاتیوشا در اختیار تطبیق توپ‌خانه‌ی ارتش قرار داد. تخلیه‌ی مجروحان از بیمارستان توحید در عقبه‌ی منطقه به بیمارستان‌های عقبه تا سنندج و از آن‌جا به بعد نیز به عهده‌ی سپاه بود. علاوه بر آن، کمک‌های تدارکاتی (کمپوت و کنسرو..) در اختیار آنان گذاشته شد. همچنین برای انتقال مهمات، خودرو در اختیار ارتش گذاشته شد. از سوی دیگر، سپاه 2 گردان از ژاندارمری و لشکر77 خراسان را از خط ارتفاع سورن در منطقه‌ی عملیاتی والفجر10 آزاد کرد و این گردان‌ها برای کمک به منطقه‌ی عملیاتی بیت‌المقدس5 اعزام شدند.
 
در این عملیات ، خطوط مقدم دشمن توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درهم کوبیده شد و ادوات زرهی آنان مورد هدف قرار گرفت. ارتش اسلام که در شروع عملیات ، با نفوذ به عمق مواضع دشمن ، آن ها را دچار سردرگمی شدید کرده بود ، در بعد از ظهر همان روز با یورش به گردان‏ های دشمن بعثی، تعداد زیادی از آنان را به هلاکت می ‏رسانند .
رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عبور از میدان‌های مین، موانع ایذایی و طبیعی به مواضع دشمن هجوم می‌برند و پس از درگیری سخت خطوط مقدم دشمن را درهم می‌کوبند و آنها را وادار به فرار از ارتفاعات مرزی می‌کنند.
در این حمله ، ارتفاعات حساس و مهم منطقه نیز از نیرو های عراقی پاکسازی شدند همچنین ارتفاعات ؛ 1680، 1823، 1470، 1540، 1560، 1830 از اشغال ارتش متجاوز صدام آزاد و تمام ارتفاعات غربی پنجوین پاکسازی شد. در این میان و با حمایت خلبانان شجاع نیروی هوایی ارتش ، در حدود چهل کیلومتر مربع از منطقه عملیاتی پنجوین آزاد شده و تحریکات بعدی دشمن خنثی گردید .
 
اطلاعات مرتبط با این نبرد در روزشمار 54 تاریخ 21 فروردین 1367 موجود می باشد.
 
منبع: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.



نسخه قابل چاپ
login