ظفر 5

تاریخ و زمان ارسال : 1397-12-14 00:03

ظفر 5

شناسنامه عملیات
تاریخ عملیات
1366/10/22 
رمز عملیات
یا زهرا سلام الله علیها
فرماندهی
سپاه 
سازمان رزم
قرارگاه رمضان
سطح نبرد
نامنظم
جبهه نبرد
عملیات برون مرزی 
 
شرح مختصر نبرد:
عملیات نامنظم ظفر5 در عمق 200 کیلومتری عراق با رمز "یا زهرا (س)" در 22 دی ماه 1366 در حالی اجرا شد که ارتفاعات مرزی ایران پوشیده از برف بود و نفوذ نیروهای عمل کننده و انتقال وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای عملیات تا عمق خاک عراق به سختی انجام شد.
 
در این عملیات واحدهای تابعه قرارگاه رمضان سپاه و نیروهای بارزانی موفق شدند تعداد زیادی از پایگاه های حفاظتی مستقر در اطراف شهرهای دهوک- عمادیه- دیرلوک و شیلا دیزه را منهدم نمایند و خسارات فراوانی را به مراکز دولتی و تأسیسات اقتصادی عراق در این منطقه وارد آورند و بیش از 1500 نفر از نیروهای بعثی را کشته و زخمی نموده و 500 نفر را نیز به اسارت در آورند.
 
این عمليات ايذايي در عمق خاك عراق با هدف ضربه‏ زدن به عقبه ارتش آن كشور,  با طراحي و فرماندهي قرارگاه رمضان و همكاري معارضان عراقي انجام گرفت. قرارگاه رمضان, با همكاري پيش‏مرگان حزب دمكرات كردستان عراق, گردان مستقل شهادت و واحدهايي از تيپ 58 مالك اشتر در جبهه شمال غرب در سه محور عماديه به ديرلوك, ديرلوك به شيلاويزه, كاني به ديرلوك و شهر ديرلوك از توابع استان دهوك و در عمق 200 كيلومتري خاك عراق حمله برد كه به تصرف كامل شهر و قطع جاده مهم عماديه به مناطق آزاد شده منجر گرديد.
 
طبق اطلاعيه رسمي قرارگاه خاتم‏الانبيا, اين عمليات با رمز يا زهرا(س) از سه محور در استان‏هاي كركوك, دهوك و دياله عراق انجام شد. در اين محور از عمليات, نيروهاي عمل‏ كننده موفق شدند كليه راه‌هاي ارتباطي اين شهر را قطع و همة مراكز دولتي و نظامي از جمله مركز استخبارات، مركز حزب بعث و بخشداري اين شهر را منهدم كنند. در اين حمله ـ كه واحدهايي از تيپ58 "مالك‌اشتر" قرارگاه "رمضان" نيز شركت داشتند ـ چندين پايگاه حفاظتي دشمن بر فراز ارتفاعات "صعب‌العبور" مشرف به شهر "ديرلوك" و يگان‌هاي حفاظتي اين شهر منهدم و تعدادي از نيروهاي دشمن كشته يا زخمي شدند، در اين محور از عمليات همچنين 260 تن عراقي به اسارت درآمدند كه در بين آن‌ها چند افسر و درجه‏ دار نيز هستند.
 
از این عملیات اطلاعات محدودی در دست است که به مرور زمان تکمیل خواهد شد.
 
ضمنا عملیات دیگری با همین نام در تاریخ 13 تیر 1364 در منطقه عمومی مریوان انجام شده است
 
منبع
1. اطلس راهنما 12- آذربایجان غربی در جنگ با ضد انقلاب و دفاع مقدس ،صفحه 207
2. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.



نسخه قابل چاپ
login