فتح 8

تاریخ و زمان ارسال : 1397-12-13 23:21

فتح 8

شناسنامه عملیات
تاریخ عملیات
 1366/04/28
فرماندهی
سپاه 
سازمان رزم
 سپاه و لشكر اسلامي كردستان عراق
سطح نبرد
نامنظم 
جبهه نبرد
عملیات برون مرزی 
 
شرح مختصر نبرد:
نيروهاي تيپ ويژه هوابرد سپاه و "لشكر اسلامي كردستان عراق" در حمله‌اي مشترك و انهدامي با عنوان عمليات "فتح8" كه در 150 كيلومتري داخل خاك عراق انجام دادند، شهرك "اطروش" (اتروش) در استان موصل عراق را چندين ساعت تصرف كردند. در نخستين مرحله عمليات، نيروهاي رزمنده موفق شدند، دژ مستحكم "كاني‌كا" را - كه پانزده پايگاه اطراف اين شهر را هدايت مي‌كرد - به تصرف درآورند. آنها سپس مراكز امنيتي و نظامي شهر از جمله مقر استخبارات، مركز بخشداري، مركز مخابرات حزب بعث و مقر جيش‌الشعبي را كه از پايگاه‏هاي اصلي سركوب مردم منطقه به ويژه شهرهاي "عقره" و "شيخان" بودند، پس از تخليه اسناد و مدارك، به آتش كشيدند. در اين عمليات 200 تن از نيروهاي نظامي و امنيتي شهر از جمله "عبدالعيارحسن رمضان" از مسئولان استخبارات اطروش كشته و 350 تن نيز زخمي شدند. "علي اطروش" رئيس جاش‏هاي منطقه، از جمله مجروحان اين حمله بود. همچنين در جريان پاتك دشمن، يك دستگاه نفربر و يك عراده توپ 106 نيز منهدم شد.
 
یک ماه بعد از عملیات فتح6، عملیات فتح8 با همکاری واحدهای قرارگاه رمضان و نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق در اطراف شهر اتروش ( در شمال شهر موصل ) و در عمق  200 کیلومتری سرزمين عراق اجرا گردید.
 
این عملیات که با رمز "یا رسول الله (ص)" و در 28 تیر 1366 اجرا گردید و در طول آن بیش از 800 نفر از ارتشیان عراق و مزدوران وابسته به آنان کشته یا زخمی و 30 نفراسیر شدند. همچنین نیروهای عمل کننده مراکز نظامی متعددی را منهدم نموده و بعضی از آنها را نیز تصرف کردند و سپس با موفقیت به میهن اسلامی ایران بازگشتند.
 
منبع:
1. اطلس راهنما 12- آذربایجان غربی در جنگ با ضد انقلاب و دفاع مقدس ،صفحه 203
2. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.



نسخه قابل چاپ
login